interno glasilo društva Tolmun april

interno glasilo društva Tolmun št.2015/04

 YIN YANG NOVIČNIK – APRIL 2015

 00-zmaj ljubljanski

Modrec ustvari svoje odločitve, nevednež sledi javnemu mnenju. (kitajski pregovor)

4.aprila vstopamo v čas “svetlega in jasnega” po kitajskem almanahu in obenem v mesec Zmaja. Kar drži: dnevi postajajo vse daljši in svetlejši, kar jača samozavest.

Že tisočletja nazaj je Zmaj v kitajski kulturi kot simbol bil tesno vezan na Qi (energije).

01-dragon red img

Marsikateri kitajski umetnik ga postavlja kot “močan simbol dobrotvornega” in “mogočnega”. Zmaj del četvorice 4 živali univezuma, ki so vezani na 4 glavne strani neba in predstavlja vzhod: s tem tudi začetek, primarne moči in zagon vsega. Prav zaradi tega ga v Aziji postavljajo na najvišja mesta in mu pridajajo številne dobre lastnosti, med katerimi pa sta najbolj pomembni: samozavest in pogum. Je simbol cesarjev in se kot tak nanaša tako na fizične kot na duhovne nivoje obstoja.

Številne vaje in sklopi v qigongu in taijiquanu nosijo “zmajevo” ime. Zmaj z biseri je pogost simbol, ki je poznan v kitajski umetnosti: tako v upodobitvah kot v pripovedih.

Obstajajo številne stare zgodbe. Zelo poznana je pripoved o zmajih, ki so oboževali polno luno in so nenehno strmeli vanjo, celo do te mere, da jih je prav obsedla in nekateri zmaji so znoreli in so jo hoteli ukrasti nebu in imeti samo zase. Luna je njim predstavljala biser. Druga zelo znana pripoved biser enači z jajcem, ki si ga zmaj postavi pod brado ali si ga priveže za vrat in ga prenaša naokrog toliko časa, da se iz njega izleže nekaj novega, dragocenega.

Vsekakor, različnih zgodb in razlag je veliko, vendar je vsem pomen podoben: biser predstavlja zmajevo modrost. Ponazarja modrost poguma, samozavesti in zagon pozitivno novih in mogočnih sil.

02-2zmaja se igrata z biseri

Dva zmaja se igrata z biseri je vaja, ki pooseblja zmajevo modrost. Je kompleksna vaja, ki vsebuje stoječo držo s premikom telesa gor-dol (yin-yang) in krožnim gibanjem rok (transformacija).

04-drze3

Stoječe drže so enostavne, a izmed tisočev oblik qigonga spadajo pod izjemno učinkovite ter mogočne po moči. Vsebujejo meditativni del in postavitev, ki omogoča pretočnost vseh meridianov. Zahtevajo naravno sproščenost v mirovanju. Obstaja več oblik stoječih drž. Na letošnji gorski delavnici se bomo učili sklop Sedem-zvezdnega qi-ja.

03-crni vrh spomin

Eno drevo še ne naredi gozda. (kitajski pregovor)

Izvajanje ene same forme prinese veliko dobrobiti, vendar ne vseh. Qi predstavlja življenje. Če želimo dobiti čimveč qi-ja, je potrebno več raznolikosti in to nam bo letos prinesla poletna 5-dnevna gorska delavnica: čisti zrak, naravno okolje, čisto vodo, veliko gibanja, zdravega dihanja, meditacije, stoječih drž, zdravilnih zvokov, prijetno druženje in resničen odmik od stresnega vsakdana. Doživeli bomo zaključeno celoto.

05-sun simiao

Sun Simiao (581-682) je eden od veličastnih zdravnikov in stebrov Tradicionalne kitajske medicine iz časa Sui in Tang dinastij. Daoist po prepričanju. Na Kitajskem ga pogosto imenujejo “Kralj Zdravilstva”.

Napisal je dve knjigi, pravi enciklopediji, bisera kitajske medicine: Beiji Qian Jin Yao Fang (Bistvene formule za prvo pomoč, ki so vredne 1000 kosov zlata) in Qian Jin Yi Fang (Dodatek k Formulam, ki so vredne 1000 kosov zlata).

V prvi je navedel okoli 5300 medicinskih receptov in navodil. V drugi okoli 2000 dodatnih. V Qian Jin Yao Fang je napisal vodila zdravnikom, kar je na Kitajskem stoletja veljalo kot različica “Hipokratove prisege”. Med drugim je zapisal: “V vseh primerih zdravljenja bolezni morate vi, kot zdravniki, utišati Shen (duha) in se osredotočiti na namero. Osvoboditi se morate želja in hotenj, in morate kot prvi razviti srce, ki je polno sočutja in empatije. Morate se zaobljubiti, da je brez razločevanja vaša želja reševati čuteča bitja pred njihovim trpljenjem.”

Napisal je tudi 13 ukrepov za ohranitev zdravja, kjer med drugim navaja pomembnost nege las in lasišča, očesnih vaj, pravilne hoje, dihanja in ustreznih premikov rok … kar jača in čvrsti zdravje. Znano je, da je za lastno vitalnost redno gojil daoyin vaje, ki jih danes imenujemo qigong. Doživel je 101 leto in večino deloval kot cesarjev zdravnik in to v izjemno krutem in tiranskem času kitajske zgodovine.

Sun Simiao (581-682) je poleg Tao Hongjing (456-536) in Zhiyi (538-597) v zgodovini TKM zabeležen kot zaslužen za potrjevanje in uveljavljanje tudi pomena zdravljenja z zdravilnimi zvoki. Zdravilni zvoki, ki se jih bomo učili na letošnji gorski delavnici, so danes poznani kot starodavna qigong tehnika, ki je v osnovi bila dihalna tehnika zdravljenja v stari Kitajski. Razvijala se je z namenom izboljšanja zdravja in kot pripomoček, ki omogoča samozdravljenje in dolgoživost. Danes predstavlja smer medicinskega qigonga v TKM.

06-coffee cicory time

Potrpežljivost je zel grenkih korenin, ki goji sladke sadove. (pregovor)

Privoščimo si eno res pravo naravno kavo. Pražena korenina cikorije (potrošnika) je stoletja bila poznana in uporabljena kot edina kava v sredozemskih deželah, kasneje pa tudi drugod po Evropi, Indiji, Kitajski, južni Afriki, najkasneje pa tudi v ZDA, kjer je še danes razvpito popularna kava z imenom “kava New Orleansa”.

Cikorija je priznana po svoji zdravilnosti najmanj 5000 let, že iz časa zapisov v Egiptu. V Evropi je bila nadvse priljubljena cela stoletja. Poznano je, da je v 18.stoletju pruski Friderik Veliki naročil pražarnam naj proizvedejo več cikorjine kave za prusko vojsko; kmalu za njim je to naredil še Napoelon za francosko vojsko, in s tem je cikorja postal znana vsepovsod.

Vendar pa cikorija ni znana samo po praženi kavi. Cela rastlina ima številne dobre lastnosti in učinkovine, zato iz nje pridelujejo tudi čaj, tinkturo, kapsule, sirup … Uporablja se za notranje in za zunanje težave.

Cikorijo so naši predniki uporabljali za uravnavanje zdravih jeter in za čiščenje sečnih poti, za zbijanje vročine in za pregon glist iz telesa. V srednjeveški medicine je bila velikokrat predpisana za zdravljenje zlatenice in številnih problemov z vranico. Ker veča vsebnost žolča, so jo uporabljali tudi za zdravljenje žolčnih kamnov in za odpravljanje prevelike količine sluzi v telesu.

V TKM se cikorjo največkrat uporablja za harmoniziranje temperature jeter, kot stimulator izločanja in za boljšo presnov in urejeno prebavo. Priporoča se pri problemih z aknami, celulitom, zaprtjem, pri diabetesu, ekcemih, žolčnih kamnih, gastritisu, kili, hepatitisu, zlatenici in drugim težavam jeter, pri limfnih težavah, reumatizmu, vnetju mehurja in urinarnih poti.

07-cikorija

 Ker je grenka in sladka, hladi in vlaži je zelo primerna za uživanje v času, ko narašča zunanja temperatura, to je v pomladnem in poletnem času.

V nemški mitologiji se cikorija pojavlja kot cvet sreče in je bila dolgo obvezna sestavina velikonočnih praznikov. Pri nas pa se je v času velikonočnih praznikov bolj uporabil grenek pelin, posebej vmešan z jajci, ali pa kot pelinov čaj ob kuhanih pirhih.

08-red egg gingerZanimivo je, da tudi v kitajski tradiciji poznajo običaj barvanja jajc na rdeče, vendar se ta običaj ne nanaša na “velikonočna slavja”, temveč na slavje novorojenega otroka.

Ko je novorojenec star 1 mesec, starši pošljejo vabilo svojcem in prijateljem, naj pridejo na zabavo “rdečih jajc in ingverja”. To je zelo star običaj, ko je novorojenec prvič predstavljen skupnosti in ko starši ob tej priložnosti prvič objavijo otrokovo ime. Gostje ne pridejo praznih rok, a največkrat ne prinašajo daril, temveč dajo staršem denarni prispevek v rdeči koverti. To se imenuje “srečni denar”.

Starši pa goste postrežejo s trdokuhanimi jajci obarvanimi v rdeče in z ingverjem. Rdeča jajca predstavljajo veselje in novo iskro v življenju. Ingver predstavlja uspeh, imetje, vitalnost in krepkost. Običaj je v preteklosti na Kitajskem nastal zaradi pogoste smrtnosti novorojencev. Zato se je vedno počakalo z objavo novega življenja. Ko je otrok preživel prvi mesec, je to pomenilo, da je dovolj krepek za življenje in se mu je šele takrat dodelilo ime. Običaj se je ohranil do danes in je nadvse priljubljen.

09-yin yang ancient china

Mirnost v negibnem ni naravno prava umirjenost.

Šele, ko je umirjenost prisotna v gibanju,

se lahko pojavi ritem duha,

ki naravno prežema nebo in zemljo.

(Ts’ai Ken T’an)

©Društvo Tolmun  2015                       tai chi kung vadba v Ljubljani: http://taichi-sola.si/